مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص

مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص

مجمع عمومی چیست؟

مجمع عمومی عبارت است از اجتماع افرادی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که صاحبان شرکت هستند. شخصیت حقوقی یک شرکت به وجود آن بستگی دارد. در واقع به سهامداران یک شرکت مجمع عمومی گفته می شود.

مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت و اختیارات شرکت است. او حق دارد هر نوع تصمیمی که مربوط به سرنوشت شرکت، نحوه عملکرد، مدیریت، تصفیه و سایر امور مربوط به شرکت باشد اتخاذ کند.

مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص
مجمع عمومی در شرکت سهامی خاص

مجمع عمومی شرکت سهامی خاص چیست؟

مجمع عمومی شرکت سهامی خاص  یک شرکت از ارکان مختلف تشکیل شده است . یک رکن مربوط به تصمیمات کلان عمومی است که مانند قوه مقننه عمل می کند که به آن مجمع عمومی عادی یا سالیانه می گویند . در این مجمع همه صاحبان سهم حضور دارند و تصمیمات کلان عمومی مانند انتخاب مدیران ، بازرس ، تصویب و تائید صورتهای مالی شرکت را انجام میدهد .

انواع مجامع عمومی شرکت

مجامع عمومی شرکت ها به چهار دسته تقسیم بندی می شوند؛

  • مجمع عمومی موسس،
  • مجمع عمومی عادی سالیانه،
  • مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده
  • مجمع عمومی فوق العاده.

مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسس یکی از انواع مجامع بورسی در ایران است که با حضور موسسین و سهامدارانی که در ابتدای ایجاد شرکت سهامی خاص حضور داشته‌اند، برگزار می‌شود. این مجمع برای انجام کارهایی مثل انتخاب اولین مدیران و بازرسان، تصویب اساسنامه یا اصلاح آن و انتخاب روزنامه اصلی تشکیل می‌شود.۱۸ مرداد ۱۴۰۲

مجمع عمومی عادی سالیانه

به گردهمایی مدیران و سهامداران (مالکین) یک شرکت در راستای بررسی وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیماتی مانند تصویب صورت مالی، استماع گزارش حسابرس، تعیین میزان سود تقسیمی و… مجمع عمومی عادی سالیانه گفته می‌شود.

مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده معمولاً به منظور تغییر ترکیب سهامداران و انتخاب هیئت مدیره برگزار می‌شود. بنابراین مجمع عمومی فوق‌العاده در واقع همان مجمع عمومی عادی است که در زمان غیر از زمان مشخص شده سالانه در اساسنامه شرکت سهامی خاص تشکیل می‌شود. در مجمع عمومی فوق العاده برای انتخاب هیئت مدیره، هر فرد به اندازه هر مدیر یک حق رأی دارد.

وظایف مجمع‌عمومی فوق‌العاده در شرکت سهامی خاص

  • تغییرات در اساس‌نامه‌ی شرکت (افزودن یا حذف مواردی از اساسنامه)
  • تغییرات در سرمایه‌ی شرکت (افزایش یا کاهش سرمایه‌ی شرکت)
  • ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت
  • تبدیل نوع شرکت
  • انحلال شرکت پیش از موعد

نحوه دعوت مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟

برای برگزاری این مجمع عمومی فوق‌العاده، دعوتنامه‌ای به تمامی صاحبان سهام و مدیران شرکت سهامی خاص از طریق سایت شرکت، اطلاع رسانی کدال، روزنامه‌های کثیر الانتشار و سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران فرستاده می‌شود.

مجمع عمومی عادی بطورفوق العاده

مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده معمولاً به منظور تغییر ترکیب سهامداران و انتخاب هیئت مدیره برگزار می‌شود. بنابراین مجمع عمومی عادی فوق‌العاده در واقع همان مجمع عمومی عادی است که در زمان غیر از زمان مشخص شده سالانه در اساسنامه تشکیل می‌شود. در مجمع عمومی فوق العاده برای انتخاب هیئت مدیره، هر فرد به اندازه هر مدیر یک حق رأی دارد.

مجمع عمومی عادی در چند نوبت برگزار می گردد؟

مجمع عمومی عادی مانند مجمع عمومی موسسین، تا دو نوبت دعوت می شود. اما مجمع عمومی فوق العاده برای تشکیل تا سه نوبت دعوت می شود.

نصاب تصمیم گیری در مجمع عمومی عادی

حد نصاب تصمیم گیری در مجمع عمومی عادی، اصولاَ اکثریت مطلق یعنی بیش از نصف آرای حاضر در جلسه رسمی می باشد. مثلاَ اگر ۲۰ رای در مجمع حاضر باشد.  بخواهیم در خصوص تصویب ترازنامه تصمیم بگیریم ، باید ۱۱ رای موافق داشته باشیم مگر در مورد انتخاب ( نه عزل ) مدیران یا بازرسان که ملاک اکثریت نسبی است.

یعنی اگر ۲۰ رای در جلسه مجمع حاضر باشد و ۶ رای مخالف ، ۷ رای موافق و ۷ رای نیز ممتنع ، مدیر انتخاب می شود. زیرا اکثریت نسبی کفایت می کند.

اختیارات مجمع عمومی عادی

یک رکن مربوط به تصمیمات کلان عمومی است که مانند قوه مقننه عمل می کند که به آن مجمع عمومی عادی یا سالیانه می گویند . در این مجمع همه صاحبان سهم حضور دارند. تصمیمات کلان عمومی مانند انتخاب مدیران ، بازرس ، تصویب و تائید صورتهای مالی شرکت سهامی خاص را انجام میدهد .

شرح وظایف امور مجامع شرکتها

برنامه ریزی و سازماندهی:

  • اهداف روشنی را ایجاد می کند که با استراتژی های مورد توافق سازگار هستند
  • فعالیت ها و تکالیف اولویت دار را شناسایی می کند
  • اولویت ها را در صورت لزوم تنظیم می کند
  • زمان و منابع مناسب را برای تکمیل کار اختصاص می دهد
  • خطرات را پیش بینی می کند و امکان وقوع حوادث غیرمترقبه را در هنگام برنامه ریزی فراهم.

وظایف مجمع عمومی عادی و عادی بطور فوق العاده در سهامی خاص

1-       استماع گزارش عملکرد مالی و اجرایی هیأت مدیره؛

2-      استماع گزارش بازرس؛

3-       تصویب گزارش عملکرد اجرایی، مالی و ترازنامه سالیانه “ انجمن”؛

4-      استماع گزارش هیأت مدیره پیرامون برنامه و بودجه سال مالی جدید؛

5-      تصویب مبلغ ورودیه، حق عضویت سالیانه اعضاء و برنامه و بودجه پیشنهادی؛

6-       انتخاب یا عزل فردی یا جمعی اعضای اصلی یا علی البدل هیأت مدیره؛

7-       انتخاب یا عزل بازرسان اصلی یا علی البدل؛

8-       انتخاب روزنامه کثیرالانتشار.

تفاوت مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی عادی، جلسه‌ای است که به صورت عادی و برنامه‌ریزی شده از قبل در یک روز برگزار می‌شود، اما مجمع عمومی بطور فوق العاده جلسه‌ای است که به صورت اضطراری و خارج از برنامه زمان بندی شده به صورت فوری و فوق العاده تشکیل می‌شود.

حد نصاب مجامع عمومی شرکت

بر اساس ماده ۸۷ لایحه قانون تجارت، حد نصاب تشکیل جلسات در مجمع عمومی عادی در دعوت نوبت اول با حضور دارندگان اقلاَ بیش از نصف سهامی است که حق رای دارند. این نصاب سرمایه ی می باشد. یعنی اکثریت مطلق سرمایه ای. به عنوان مثال اگر شرکت سهامی خاص صد واحد سرمایه داشته باشد. باید در دعوت اول، دارندگان حداقل ۵۱ واحد از سرمایه حاضر شوند.

vida

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

Gas Fireplace Installation Vancouver

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
Besides Gas Fireplace Installation Vancouver, our experts will offer you the replacement of faulty parts with new ones. Also, Our repairmen can replace the old fireplaces with new and modern fireplaces and install new systems on them according to building standards. Here is our gas fireplace installation Vancouver 24/7 contact […]

دسترسی های سریع