انواع سقف کاذب

ویژگیهای سقف کاذب کناف چیست؟ سقف‌های کاذب کناف، پانل‌های گچی پیش ساخته‌ای هستند که با استفاده از پروفیل‌های فولادی و یا سازه‌های مشابه اجرا می‌‌شود و فضای  داخلی ساختمان‌ها و خانه‌ها را به شیوه‌ای منحصر به فرد نمایش می‌دهد. کناف‌ها و سقف‌های کاذب، سقف‌های پیش ساخته‌ای هستند که مزایای بسیاری دارند و برای طراحی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.  از کناف‌ها همچنین به عنوان دیوارهای جدا کننده، دکوراتیو و پوششی نیز استفاده می‌شود. در این مقاله از قصد داریم به بررسی ویژگیهای سقف کاذب کناف و مزایا و معایب این سقف‌ها بپردازیم.
سقف کناف چیست؟
سقف کاذب کناف از سقف‌های پیش ساخته‌ای است که از مصالح مختلفی ساخته می‌شود و با استفاده از پنل‌ها و سازه‌های فولادی به سقف یا دیوار نصب شده و جلوه‌ی زیبایی به فضای خانه می‌دهد. انواع مختلفی از سقف‌های کاذب در معماری ساختمان‌ها و خانه‌ها استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها سقف‌های کاذب کناف هستند. با استفاده از این سقف‌ها می‌توانید طرح‌های زیبا و منحصر به فردی را به نمایش بگذارید. در واقع سقف‌های کناف پوششی هستند که با استفاده از اتصالات فلزی و فولادی در سقف و یا دیوار ساختمان‌ها نصب می‌شوند و همراه با نورپردازی‌های مدرن، فضای زیباتر و چشم نواز تری به ساختمان می‌دهند. این سقف‌ها مقاومت بالایی دارند و علاوه بر ایجاد ظاهری زیبا، به عنوان پوششی برای تاسیسات ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.  سقف کاذب پذیرایی، آشپزخانه و همچنین سقف کاذب سرویس بهداشتی از جمله موارد استفاده رایج این سقف‌ها هستند.
سقف کاذب کناف چه تفاوتی با سقف کاذب دارد؟
سقف‌ها جزو اصلی‌ترین بخش‌های خانه‌ها و ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که تاثیر بسزایی در فضای داخلی ساختمان‌ها دارند. امروزه روش‌های جدید و نوینی برای طراحی فضاهای مختلف ساختمان‌ها از جمله سقف‌ها و دیوارها استفاده می‌شود، که یکی از آن‌ها اجرای سقف‌ کاذب و کناف است. سقف‌های آماده کاذب و کناف ابزارهای از پیش ساخته شده‌ای هستند که بر روی سازه‌های فولادی نصب شده و با استفاده از نورپردازی‌های مدرن، فضای داخلی خانه‌ها ‌و ساختمان‌ها را زیباتر نمایش می‌دهند.

به طور کلی سقف‌های کناف را از سقف‌های کاذب متمایز نمی‌کنند و تفاوتی بین آن‌ها قائل نمی‌شوند؛ بلکه سقف‌های کناف را نوعی از سقف‌های کاذب می‌دانند. سقف‌های کاذب دارای انواع متنوعی هستند و در واقع  سازه‌هایی را شامل می‌شوند که در اندازه‌ها و طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بر روی سازه‌های فولادی اجرا می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت که سقف‌های کناف همان سقف‌های کاذب هستند که قابلیت نورپردازی و رنگ آمیزی را نیز دارا می‌باشند.
اما اگر بخواهیم به طور اختصاصی ویژگیهای سقف کاذب کناف و تفاوت بین سقف کاذب و کناف را برشمریم، می‌توانیم بگوییم این تفاوت‌ها به تفاوت وزن سازه‌های کناف و کاذب، میزان مقاومت، نحوه نصب و اجرا، استحکام، سهولت و فرایند اجرا، نحوه دسترسی به سازه و هزینه‌های اجرای سقف‌های کناف و کاذب مربوط می‌شود.
مزایا و معایب سقف کناف
مزایای سقف کناف
امروزه سقف‌های کاذب کناف به یکی از پرکاربردترین سقف‌های پیش ساخته تبدیل شده‌اند. ویژگیهای سقف کاذب کناف مانند صرفه جویی در هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان نیروی کار و طراحی و تنوع در اجرا موجب محبوبیت بیشتر این سقف‌ها در معماری و دکوراسیون داخلی شده است.  از دیگر مزایای سقف‌های کاذب کناف می‌توان به نصب سریع و آسان،  دسترسی آسان به تأسیسات در زیر سقف، اقتصادی و مقرون به صرفه بودن سقف‌های کناف، سبک بودن، قابلیت نورپردازی و سهولت در تعمیر و نصب و اجرا اشاره کرد.
معایب سقف کاذب کناف

مزایا و ویژگیهای سقف کاذب کناف بسیار قابل توجه است اما در این میان معایبی نیز دارند که باید آن‌ها را در نظر گرفت.

یکی از معایب اصلی سقف‌های کناف عدم مقاومت نسبت به رطوبت است. سقف‌های کناف در برابر آب مقاومت بالایی ندارند و در محیط‌های بسیار مرطوب آسیب می‌بینند. البته سقف‌های کناف ضد آب نیز وجود دارند که از آن‌ها در آب و هوا و  محیط‌های مرطوب استفاده میشود.
عدم مقاومت نسبت به ضربه؛ سقف‌های کناف در برابر ضربه مقاوم نیستند اما در صورت ترک خوردگی قابلیت ترمیم دارند.
پخش گرد و خاک؛ نصب و اجرای سقف‌های کناف گرد و خاک بسیار زیادی تولید میکند که هزینه‌های نظافت خانه را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
نصب و اجرای سقف‌های کاذب کناف به افراد متخصص و حرفه‌ای نیاز دارد. برای این منظور باید از شرکت‌های مطرح و کارکنان مجرب در این حوزه کمک بگیرید، چرا که استفاده از افراد و نیروی کار ناشی می‌تواند در طولانی مدت موجب آسیب‌های جبران ناپذیر در آینده شود.
اهمیت کیفیت متریال و‌ مواد اولیه سازه‌های کناف؛ کیفیت سازه‌های کناف و مواد اولیه آن در استحکام کناف و سقف اجرا شده اهمیت بالایی دارد و اگر از سازه‌های مرغوب و باکیفیتی استفاده نشد، امکان آسیب به سازه، ترک خوردن و از جدا شدن آن از سازه‌های فولادی وجود دارد.
ویژگیهای سقف کاذب کناف
سرعت اجرای سقف‌های کاذب کناف بسیار بالا است و قابل مقایسه با سقف‌های گچی نیست. معمولاً پس از گچکاری یک سقف و یا دیوار، شما به زمان طولانی نیاز دارید تا گچ خشک شده و در نهایت بتوانید آن را رنگ آمیزی کنید. این ویژگی سقف‌های کناف در فصل سرما و زمستان بسیار حائز اهمیت است و زمان بازسازی داخلی خانه‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.
هزینه‌های مربوط به نصب و اجرای سقف‌های کناف نسبت به رابیتس و گچ بسیار کمتر است. همانطور که می‌دانید برای اجرای رابیتس و گچ نیاز به جوشکاری و میلگردها و مصالح فولادی دارد و هزینه‌های اجرت و نصب آن از اجرای سقف‌های کناف بیشتر است. از این رو سقف‌های کناف گزینه‌ مقرون به صرفه‌تری هستند.
اجرای گچکاری به روش سنتی، کار بسیار کثیفی بوده و پس از اتمام اجرا به تمیزکاری کل ساختمان نیاز است؛ در حالیکه برای سقف‌های کناف اینگونه نیست و در مدت زمان کوتاه و بدون هرگونه کثیفی اضافه قابل اجرا هستند. نصب و اجرای سقف‌های کناف موجب کاهش هزینه‌های مربوط به تمیز کاری کل ساختمان می‌شود.
نصب و اجرای سقف‌های کاذب کناف، به مصالح  کمتری نیاز دارد؛ که این ویژگی در نهایت موجب کاهش هزینه‌های اضافی می‌شود و به انرژی و زمان نیروی کار کمتری نیاز دارد.
نگهداری پانل‌های سقف کاذب کناف در کارگاه‌ها و انبارها با توجه به مقاومت نسبی آن‌ها به عوامل محیطی مانند رطوبت، راحتتر از کیسه‌های گچ، می‌باشد.
همچنین هنگامی که تاسیسات و اتصالات در زیر سقف‌های کاذب کناف به بازسازی نیاز داشته باشند، ترمیم مجدد کناف راحت‌تر از سقف‌های کاذب دیگر مانند رابیتس و گچ می‌باشد.
سقف‌های کاذب کناف نسبت به سقف‌های گچی و رابیتس وزن مرده کمتری را بر روی سازه‌های ساختمان‌ها و خانه‌ها وارد می‌‌کنند.
استفاده از  نو پردازی‌های متمرکز در سقف‌های کاذب کناف به راحتی انجام می‌شود ولی در سقف‌های رابیتس و گچکاری، باید محل نورپردازی‌ها از قبل پیش بینی شود.

کلام آخر

همانطور که گفتیم امروزه طراحی‌های دکوراسیون داخلی خانه‌ها و ساختمان‌های تجاری و اداری با انواع سقف‌های کاذب، کناف و سایر مصالح مشابه در میان افراد بسیار محبوب شده است. طرح‌های مختلفی از سقف‌های کاذب کناف وجود دارند که هرکدام با قیمت‌های متفاوت در فضاهای داخلی مختلف از جمله سقف و دیوارها اجرا می‌شوند. سقف‌های کاذب کناف همراه با نورپردازی‌ها و طراحی‌های مدرنی که اجرا می‌شوند، جلوه منحصربه فردی به فضای داخلی ساختمان‌ها می‌دهند. کناف‌ها نیز نوعی از سقف‌های کاذب محسوب می‌شوند که در میان سایر انواع سقف‌های کاذب از محبوبیت بالایی برخوردارند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف بسته به سلیقه کارفرما اجرا می‌شوند.

منبع:خبرفارسی

vida

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حرکات موزون صدر اعظم در پشت صحنه جیران

یکشنبه 8 آبان 1401
بخشی از پشت صحنه با بازی در نقش صدراعظم را در ادامه مشاهده می کنید. حجم ویدیو: 846.39K | مدت زمان ویدیو: 00:00:16

دسترسی های سریع