رامین ناصرنصیر پیرامون آخرین فعالیت خود در عرصه گفت: در حال حاضر روزهای پایانی تمرینات نمایش «نصف شبی» به کارگردانی کامران شهلایی را پشت سر میگذاریم که برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد آماده میشود.
وی درباره مضمون نمایش «نصف شبی» افزود: این نمایش اثری جمع و جور و کمدی است، موضوع جالبی داشته و در نوع خود مفرح است، این نمایش از بیست و پنجم اردیبهشت ماه روی صحنه خواهد رفت و امیدوارم که با اقبال خوبی از سوی مخاطبان روبرو شود.
تئاتر از بحران کرونا خارج شده است
ناصر نصیر درباره وضعیت کنونی تئاتر اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به آنچه خودم مشاهده کردم و همچنین وضعیت کلی که دوستان میگویند تئاتر از بحران کرونا خارج شده اما همچنان درگیر بحرانها و مشکلات فراوانی است که از گذشته با این هنر همراه بوده است.
وی با اشاره به دستمزد کم اهالی تئاتر و بازیگران این رشته اضافه کرد: به طور کلی به جز برخی آثار که اسپانسرهای بزرگ دارند، دستمزد تئاتر به نحوی نیست که بتوان از آن به عنوان راهی برای امرار معاش یاد کرد، اگر بخواهیم تئاتر را شغل خطاب کنیم از جمله مشاغل محروم است.
دستمزد بازیگران تئاتر ناچیز است
بازیگر سریال «شهرزاد» در همین راستا ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه یک تئاتری در سال تا سه بار میتواند اثری با کیفیت را روی صحنه ببرد که البته سه اجرا هم کار آسانی نیست و معمولا این تعداد به دو اجرا در سال میرسد، به این دلیل که پروسه پیش تولید تئاتر و تمرینات آن بسیار سخت و زمانبر است، از سویی اجرای اثر هم یک ماه به طول میانجامد و به همین دلیل هر شش ماه میتوان یک تئاتر کار کرد، حال وقتی به کل زمان مصرفی و میزان دستمزد نگاه میکنیم به راحتی متوجه میشویم که این رقم تا چه حد اندک است.
ناصر نصیر با اشاره به لزوم حمایت بخش دولتی از تئاتر اضافه کرد: حمایت بخش فرهنگی دولتی از تئاتر یک وظیفه است، این روند در تمام دنیا مرسوم است زیرا هیچگاه هنر تئاتر همچون سینما مخاطب عام و زیاد نداشته و نیازمند حمایت است، اما متاسفانه نه تنها حمایتی نمیشود بلکه اندک حمایتها هم به اجراهای خاص در سالنهای دولتی تخصیص داده شده و به تازگی سالنهای دولتی هم برای اجرا اجاره بها دریافت میکنند.
ناصر نصیر ادامه داد: وقتی از تئاتر خصوصی حمایتی نشود این تئاتر مجبور میشود تا برای جذب مخاطب عام آثار کمدی که احتمال جذب تماشاگر دارند را روی صحنه ببرد، این اتفاق در طول زمان به حذف تئاتر تفکر محور و تجربی منجر خواهد شد زیرا این نوع از تئاتر مخاطب خاص داشته و باید حمایت شود. البته این را بگویم بخش فرهنگی باید بداند که حمایت از تئاتر حمایت از یک رشته خاص نبوده و به طور کلی حمایت از ارتقا فرهنگ در جامعه و آیندگان است.
ناصر نصیر: نسبت به هزینههای زندگی قیمت بلیت تئاتر گران نیست
وی در همین رابطه تاکید کرد: وقتی گروه مجبور باشد تا برای جذب مخاطب تمام تمرکزش را روی گیشه بگذارد ناچارا دست از تولید آثار خاص و معناگرا برداشته و به سمت کمدیهایی میرود که در نهایت به ابتذال ختم میشوند. این در هنگامی رقم میخورد که وجه تفکر برانگیز تئاتر حذف شده و صرفا ابعاد سرگرم کننده آن باقی می ماند.
وی درباره قیمت بلیت تئاتر افزود: به واقع نسبت به هزینههای زندگی قیمت بلیت تئاتر گران نبوده و حتی نسبت به هزینههای گروه اجرایی و زمانی که صرف میکند ناچیز است، اما با توجه به شرایط اقتصادی جای تعجب ندارد که همین مبلغ کم هم گران به نظر برسد.
ناصر نصیر درباره دلیل تداوم حضورش در تئاتر خاطرنشان کرد: به نظر من یک بازیگر برای اینکه به روز و آماده بماند باید هر از چند گاهی تئاتر کار کند، تئاتر تواناییهای بازیگر را میسنجد و باعث میشود که بازیگر مسیر درست را فراموش نکند. علاوه بر شور و عشقی که همواره به تئاتر داشته و دارم، این به روز بودن و آماده بودن برایم دلیل مهمی برای حضور در تئاتر است.